Щоб виграти психологічне
протиборство у
зіткненні двох полярних систем норм і цінностей, учителеві доцільно
запам’ятати підказки Дейла Карнегі із
книги «Як завоювати друзів та впливати на людей».
Підказка перша. «Дві роздратовані
людини не можуть дійти згоди»
Постарайтеся
докласти максимум зусиль, щоб у гострій ситуації стримати себе, у
жодному разі не сваріться й не дратуйтеся. Підліткова аудиторія високо
цінує самообладання, витримку й гумор
педагогів.
Підказка друга.
Затримай реакцію!
Не варто відразу ж полемізувати
з опонентом, особливо якщо його дії не становлять загрози для
навколишніх. Треба зробити вигляд, що ви начебто не помічаєте порушника,
хоч у той саме час даєте
зрозуміти, що добре бачите його дії. «Факт непомічання» явного порушення дає
можливість внести деяку розгубленість у дії дезорганізатора й знижує його
активність. Відкладена реакція часто дає психологічну перевагу
вчителеві.
Підказка третя. Переведи
реакцію!
Цей прийом також служить для
розвінчання значущості вчинку й особистості порушника. Цей прийом
технічно реалізується через виконання вчителем повсякденних дій на уроці,
незважаючи на надзвичайну
атмосферу, в якій, здавалося б, не треба зволікати. Врешті-решт «герой»
конфлікту залишається наодинці із собою. Цим знищується «задум»
боротьби.
Підказка четверта. Будь
парадоксальним!
Постарайтеся за нагоди
повернути підступний задум порушника дисципліни на користь собі й справі.
Бажано так «розкласти» суть ситуації для дітей, щоб ще й подякувати
порушнику за допомогу (з іронією, звичайно). Тоді учитель
бачиться сильною й оригінальною особистістю. Діти не люблять сірості.
Шановний
колего! Працюючи з дітьми, не забувай, що:
1. Улюблений
учитель – той, посміхається та наділений почуттям гумору.
2. Пояснюючи, переконуй, дивись на учнів, не кричи – у них ще є інші
уроки.
3. Викликаючи почуття страху, ти принижуєш і себе, і дитину,
притуплюєш її інтелект.
4. Подумки полічи до 10, перш ніж
викликати батьків, робити запис у щоденнику чи відсилати учня до заступника
директора: а чи не розписуєшся ти у власному безсиллі?
5. Зрозумій,
що учень може мовчати не через незнання предмета, а від страху перед аудиторією
(пригадай свій перший виступ).
7.Ти і твій предмет – не центр
Землі, є ще й інші… Не намагайся перекласти на домашнє завдання те, чого не
встиг сам на уроці.
8.Не рівняй всіх під один
гребінець – кожен учень унікальний.
9.Не будь формалістом – відступай
від свого плану, якщо змінюється ситуація в класі.
10.Не бійся створювати гостру
ситуацію на уроці.
11.Реалізація тези «Цей предмет
легко вивчити» залежить переважно від вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар