четвер, 14 жовтня 2021 р.

Наступність при переході з початкової освіти до середньої

Упродовж усього життя нам (і дорослим, і дітям) доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступаючи поріг школи, дитина також увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є навчання у 5-му класі

Перехід із молодшої школи до основної пов'язаний із внесенням змін у динамічні стереотипи спілкування, діяльності, а також зі збереженням окремих компонентів попереднього соціального досвіду.

Адаптація дитини до навчання в середній школі відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов'язаний зі значним навантаженням на всі системи організму.

Як свідчить аналіз, учителі, які викладають у 5-х класах, часто не бачать різниці між п'ятикласниками й іншими школярами основної школи. І як результат - завищені вимоги до цих учнів, зниження рівня навчальних досягнень, мотивації навчання. Такий підхід до навчання може ускладнити процес адаптації школярів.

У Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти зазначено, що відбір змісту предметів 12-річної школи ґрунтується на принципі наступності між початковою й основною, основною та старшою школою. Проблема наступності між початковою й основною школою є складовою загальної проблеми наступності в навчально-виховному процесі.

Забезпечення наступності є однією з основних умов успішної адаптації молодших школярів до навчання в основній школі та важливою передумовою успішного навчання у 5-му класі. Для розв'язання проблем наступності в навчально-виховному процесі, особливо в період адаптації молодших школярів до нових умов навчання у 5-му класі, керівникам навчальних закладів, учителям, батькам необхідно:

  • ураховувати індивідуальні та психологічні особливості 10-11-річних школярів;

  • постійно спиратись на попередні знання, уміння та навички і на основі зазначеного забезпечувати їх удосконалення, осмислення вже на новому, вищому рівні;

  • здійснювати обов'язкову підготовку школярів до засвоєння нових навчальних компетентностей;

  • забезпечити систему взаємозв'язків у змісті, формах і методах педагогічного процесу, оптимальне співвідношення та зв'язок між окремими етапами навчального процесу;

  • створювати освітньо-дидактичні ситуації, в яких дитина почувала б себе невимушено, комфортно, не боялась розкривати світ власних емоцій;

  • забезпечити систему оптимальних вимог до знань і поведінки учнів, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх етапах навчання;

  • упроваджувати засоби стимулювання та заохочення дітей до пізнавальної діяльності;

  • розвивати рефлексивні вміння дивитись на себе з «боку»;

  • формувати навички самоконтролю й самооцінки:

  • аналізувати причини неуспішного адаптаційного періоду;

  • запроваджувати способи, спрямовані на подолання труднощів у навчанні учнів 5-х класів

  • .Методичні поради для вчителів основної школи

  • Знайомитися з програмою та методикою роботи в початкових класах іспиратись на неї, зокрема після прийому випускників початкових класів.

  • Зберігати й розвивати традиції, які склались в учнів у процесі навчання в початкових класах.

  • До початку роботи з дітьми ознайомитися з ними, систематично вивчати їх і використовувати одержані дані у процесі роботи.

  • Забезпечити єдність вимог до учнів.

  • Забезпечити поступовий перехід на предметну систему викладання, нову побудову уроків, нові методи та прийоми роботи, нові вимоги до дітей тощо.

  • Розвивати в учнів уміння й навички самостійної роботи.

  • Продовжувати розвиток творчого мислення учнів.

  • Забезпечити поступальний рівномірно висхідний характер навчально-виховного процесу учнів з урахування вікових та індивідуальних особливостей школярів.

  • Виявляти й розвивати індивідуальні нахили та інтереси учнів, їхні творчі здібності. Проводити профорієнтаційну роботу.

  • Забезпечити міжпредметні зв'язки.

  • Постійно підтримувати зв'язки з колегами з метою взаємодопомоги в роботі та обміну досвідом.

  • Підтримувати зв'язки з учителями початкових класів, особливо під час підготовки до прийому учнів і в перші роки роботи з ними.

  • Протягом першого місяця навчання дітей у 5-му класі не писати зауважень у щоденники, проводити оцінювання на користь дитини, більшість уроків на початку навчального року будувати на повторенні.

  • Дозувати навчальне навантаження та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму у вихідні дні.

  • Поглиблювати свої знання з проблемами забезпечення принципу наступності в педагогічному процесі

  • Використані літературні джерела

  • Адаптація дітей у 1, 5, 10 класах / [упоряд. Т. Червонна]. – К.: Шкільний світ, 2018. – 128 с.
Адаптація учнів 5 класу до навчання в основній школі [Електронний ресурс] / Броварська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6. – Режим доступу: https://cutt.ly/onuYzcg.
    Бойчук В. Шкільна дезадаптація учнів 5-х класів / В. Бойчук // Психолог. – 2018. – № 35. – С.3 – 12
      Горпинич А. Наступність та узгодженість у роботі класоводів та вчителів-предметників / А. Горпинич // Класному керівнику. – 2019. – № 8. – С. 3.
        Даниленко Т. Створення умов для успішної адаптації учнів п’ятих класів до предметного навчання / Т. Даниленко // Заступник директора школи. – 2017. – № 9. – С.4 – 5.